Hållbar Utveckling på Spyken

Begreppet har många olika betydelser beroende på vem du frågar. För någon kanske det väcker tankar om miljö och för en annan säger det inte så mycket. Men vad tycker lärare och elever på gymnasieskolan Spyken? Det har jag tagit reda på genom att intervjua naturkunskapsläraren Maria och eleven Felicia på samhällsvetenskaps programmet.

Vad innebär hållbar utveckling för dig?
För mig innebär hållbar utveckling att vi tar hand om vår planet, så att många generationer kan leva vidare på jorden efter oss. För mig handlar det speciellt om miljön. Alla måste samarbeta! , säger Felicia
Finns det någonting du gör för att bidra?
Jag försöker att bidra! Men jag hade garanterat kunna göra mer… hemma sopsorterar vi, jag försöker äta mer veganskt och vegetariskt med tanke på alla utsläpp, till skolan tar jag bussen osv, säger Felicia medans Maria har ett annat tänk.

Maria sopsorterar också, men handlar på secondhand till både sina barn och sig själv.
“Barn växer ur kläder snabbt och det blir därför mer miljövänligt och ekonomiskt”. Hon handlar också leksaker, möbler, porslin begagnat. Att släcka lampor efter sig och att åka kollektivt. Det är dock på grund utav inget körkort.
Vad kan vi göra för att uppmärksamma detta mer än vad vi redan gör?
Jag tror att man måste komma ner på en nivå där det betyder något för oss. T.ex. konsumtion, resande. Något som står nära personerna. Att tänka ‘vad kan man göra som individ?’. Man kan inte förhindra allt, man får välja något område. Försöka skänka bort innan man slänger, t.ex. secondhand, föreslår Maria.
Vad är det första du tänker på när du hör ordet hållbar utveckling? Varför?
Jag tänker på utsläppen.. Pga att jag tror att det kan vara det som förstör mest, med tanke på att nästan hela världen kör runt med bilar och många hushåll har mer än en bil. Detta är ett stort problem och vi måste börja åka mer kollektivt!
Är du konstant medveten om hur dina val bidrar till vår hållbara utveckling?
Ibland, men tidsaspekten går före. Finns det ekologiskt där jag handlar så handlar jag det, men jag kommer inte leta i flera olika affärer. Så tyvärr måste jag nog säga nej.
Vem i din familj tar mest ansvar för miljön?
Det är nog jag, eftersom att jag handlar allting, fortsätter Maria.

Artikel av Emelie Olsson 4/10/2016

Lämna en kommentar